pondelok 3. januára 2011

Vykrádači kariet zatiaľ sviatkujú

Sedíte doma v obývačke, keď zapípa na mobile SMS-ka. Práve ste kartou zaplatili za hotel na Malorke. ,,Plastové peniaze" ste pritom naposledy použili pred hodinou v potravinách a odložili ste si kartu späť do peňaženky. Napriek tomu ste ľahší o pár stoviek eur. Čo robiť, keď sa niekto snaží vyplieniť účet cez kartu?


Banka, právnik a advokát svorne radí, okamžite volajte a prípad nahláste. Aby ste zabránili prípadnému ďalšiemu zneužitiu karty, treba ju zablokovať. Pracovník banky to dokáže urobiť v priebehu niekoľkých sekúnd, počas telefonátu s podvedeným klientom.

Vďaka príkazu z Bruselu už klient za blokovanie karty od vlaňajšieho decembra neplatí ani cent. Komisia zároveň zariadila, že ak do zablokovania karty z účtu odídu peniaze, ich majiteľ znáša stratu najviac sto eur. Teda, ak mu šikovný zlodej vytiahne z účtu viac, odcudzené financie musí nahradiť banka. Urobí tak ale len v prípade, že klient neporušil pravidlá bezpečného zaobchádzania s kartou. Znamená to, že neprezradil PIN tretej osobe, nemal ho zapísaný v blízkosti karty, nedal kartu inej osobe či nezadával čísla karty na internetovej nechránenej stránke.

Na peniaze, ktoré neoprávnene odišli z účtu, musí klient podať reklamáciu. Ak šlo o domácu platbu, banka ju musí posúdiť do 30 dní. Pri zahraničných platbách sa reklamácia môže naťahovať aj niekoľko mesiacov, najviac pol roka.

Ukradnuté peniaze pritom človek spravidla vidí až po skončení reklamačného konania. Len výnimočne banka peniaze vráti na účet a až následne rieši reklamáciu.

"V prípade, že ide o jednoznačný podvod, respektíve bez potreby prešetrovania je možné povedať, že neprišlo k porušeniu obchodných podmienok - že platobná karta alebo jej údaje neboli poskytnuté, aj keď neúmyselne, neoprávnenej osobe, banka vráti klientovi spornú sumu hneď a následne rieši sporné transakcie," uviedol hovorca Tatra banky Boris Gandel.

Posledný mesiac tohto roka sa napriek predvianočnému nákupnému zhonu a tlačenici v obchodoch vrece s vykrádačmi kariet zatiaľ neroztrhlo. Bankové domy hlásia za december len pár desiatok reklamácií, pri ktorých klienti namietajú transakcie, ktoré neuskutočnili. Medziročne nejde o žiadny výkyv nahor.

Najväčšia Slovenská sporiteľňa mala dva dni pred Vianocami najmenej prijatých reklamácií v porovnaní s ostatnými mesiacmi tohto roka, rovných dvadsať. "Najväčšie nákupy si ale mnohí klienti nechávajú na poslednú chvíľu a tak je predpoklad, že počet reklamácií sa do konca mesiaca ešte zvýši," skonštatoval Peter Šmíd, vedúci oddelenia kariet v banke.

Podobné číslo, 23 reklamácií, eviduje aj Tatra banka. Rovnako ako konkurentka ale pripomína, že vyhodnocovať december je ešte predčasné - reklamácie sa môžu nakopiť v januári, keď ľudia budú mať v rukách výpisy z účtu.

Viac ako v poslednom mesiaci roka banky riešia zneužitie kariet v letných mesiacoch, po návratoch z dovolenky. Priebežne bankové domy sledujú transakcie, ktoré robia klienti s kartami. Ak sa im nezdajú, môžu aj bez súhlasu klienta "plastové peniaze" zmraziť, čo mu oznámia telefonicky alebo SMS-kou. Ak si banka nie je istá, majiteľovi karty zavolá a overí si, že naozaj uskutočnil pre ňu podozrivé platby. ,,Je dôležité, aby banka mala aktuálne telefónne číslo klienta," pripomína v tejto súvislosti hovorkyňa VÚB Alena Walterová.

Zablokovanie bez poplatku

Zablokovanie karty je bezplatné, zadarmo je v bankách, ktoré oslovil TREND, aj následné odblokovanie. Niektoré banky ponúkajú bez poplatku novú kartu, v iných si od klienta vypýtajú okolo päť eur.

Aby k zneužitiu karty neprišlo, odporúčajú banky dodržať zopár základných pravidiel. Nikdy si nepísať PIN na platobnú kartu či iné doklady, držať ju na majiteľom ľahko kontrolovateľnom mieste a obmedziť na nutné minimum poskytovanie čísla karty.

V súvislosti s využívaním elektronického bankovníctva je dôležité neodpovedať na maily a telefonáty, v ktorých ktokoľvek žiada o poskytnutie osobných informácií - čísel účtov, zostatkov alebo hesla, či kódu z grid karty. Žiadna finančná inštitúcia nezískava takéto dôverné informácie telefónom alebo mailom, upozorňuje hovorca Dexia banky Michal Fúrik. Zdroj eTrend, ready made a úvery.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.